نیایشگاه مادی
درباره نیایشگاه مادی
نیایشگاه یا پرستشگاه مادی، یکی دیگر از یادمانهای برجسته در مجموعه بیستون و یکی از آثار باستانی مورد توجه باستان شناسان در استان کرمانشاه است؛ نیایشگاه مادی در زیر کتیبه معروف داریوش اول قرار دارد، بلندی آن به یک و نیم متر و مساحت آن به بیش از هفتاد متر مربع میرسد.
طبق روایتی از «و.کلایس» (W. Kleiss)، نزدیک به پنجاه سال پیش و در اواخر دوره پهلوی دوم، توسط گروهی کاوشگر آلمانی به سرپرستی دکتر و.کلایس، در مجموعه تاریخی – باستانی بیستون، سکویی (صُفهای) یافت شده است که به عنوان یک نیایشگاه شناسایی شده و آن را متعلق به دوره ماد دانستهاند.
نیایشگاه مادی، توسط راهرویی هفت متری، با پهنای یک و نیم متر به دو بخش تقسیم شده است؛ در انتهای راهرو اتاقی با مساحتی بیش از بیست متر مربع قرار دارد، دو جانب اتاق با شکافهای کوه بیستون و ضلع انتهایی اتاق با دیواری به طول پنج و نیم متر محصور گشته است.
در جلوی این صُفۀ نیایش، دو پله برای دسترسی و ورود به نیایشگاه تعبیه شده است که از جنس سنگهایی یک تکه اما تراش نخورده هستند، از نظر تاریخی و از نگاه معماری باستانی، نیایشگاه مادی با بقایای سازهای دیگر در همین محدوده مرتبط و دارای همزمانی و شباهتهای معمارانه است؛ این سازه دوم، همان دژ معروف به «دژ مادی» است که حصارهایی محکم و سنگی از آن برجای مانده است.
دژ مادی بر اساس پژوهشهای تاریخی، دارای برج و باروهای مستحکم و مستطیل شکلی بوده که پی دیوارهای آن از سنگ ساخته شده است؛ با توجه به شباهتهای میان نیایشگاه و دژ مادی و با مقایسه سفالینههای یافت شده در این دو بنا با سفالینههای موجود در «تپه گودین» کنگاور و منطقه «نوشیجان» ملایر، بیگمان نیایشگاه و دژ واقع شده در بیستون متعلق به دوره مادها است.
یک نشانه زیبا و رمانتیک نیز تایید مینماید که این آثار متعلق به دوره مادها هستند؛ این نشانه یک سنجاق سینه برنزی زیبا و زنانه یافت شده در بیستون است که قدمت آن به قرنهای هشتم و هفتم پیش از میلاد میرسد (یعنی دست کم به سه هزار سال پیش) و جنس، فرم و تزیینات این سنجاق سینه با دیگر سنجاق سینههای یافت شده در سایر نقاط ایران و میانرودان به طور کامل مطابقت دارد.
برخی محققان نیز بر اساس کاوشهای جدیدتر، ارتباطی موثق و پیچیده میان نیایشگاه مادی و نقش برجسته داریوش اول هخامنشی برقرار نمودهاند؛ به این شرح که به گمانی، نیایشگاه مادی همان «سکایه وادیش» بوده باشد، مکانی که در آن گئومات مغ و هم دستانش، به فرمان و به دست داریوش شاه به زنجیر کشیده، بازجویی و شکنجه شده و در نهایت از پای درآمدهاند.
در یک کاوش بسیار پسینیتر که به دست کارشناسان ایرانی و در دهه هشتاد خورشیدی انجام شده است، دادهها نشان از آن دارند که نیایشگاه مادی و دیگر بناهای هم دوره آن، در عصر مادها شکوفاتر و پررونقتر از دیگر دورهها بودهاند چرا که بر اساس سفالینههای تازه یافت شده، پیشینه تمدن در این مکان به عصر «مفرغ نو» برمیگردد، بنابراین عصر آهن، عصر هخامنشی، عصر اشکانی و همچنین در فرجامینترین دوره، عصر اسلامی را نیز در بر میگیرند.
نیایشگاه مادی کجاست؟
نیایشگاه مادی در مجموعه تاریخی، باستانی و ثبت جهانی شده بیستون قرار دارد که یکی از مجموعهها و موزههای تاریخی و پر ارزش در ایران و سرتاسر جهان است.
مجموعه بیستون با تمام مکانها، آثار و جاذبههای گردشگری خود در دامنه کوه بیستون، در جوار شهر کنونی بیستون و بر مسیر اصلی بزرگراه همدان به کرمانشاه واقع شده است، بنابراین دسترسی به این مجموعه و میراث بیهمتا به نسبت آسان است و در موقعیت به نسبت نزدیکی از بسیاری مراکز شهری و مراکز استانی در سرتاسر کشور قرار گرفته است.
فاصله و زمان مورد نیاز برای رسیدن به مجموعه بیستون و بازدید از این جاذبه از برخی از مهمترین نقاط شهری به شرح زیر است:
- فاصله پرستشگاه مادی از شهر هرسین سی کیلومتر و سی دقیقه است.
- فاصله پرستشگاه مادی از شهر کرمانشاه سی و پنج کیلومتر و سی و پنج دقیقه است.
- فاصله پرستشگاه مادی از شهر تهران چهارصد و شصت کیلومتر و شش ساعت است.
- فاصله پرستشگاه مادی از شهر همدان صد و پنجاه کیلومتر و دو ساعت و بیست دقیقه است.
نیایشگاه مادی مربوط به چه زمانی است؟
نیایشگاه مادی چنان که از نام آن بر میآید متعلق به دوران مادها و ساخته شده به دست پادشاهان این سلسله است. سلسله ماد در هزاره اول پیش از میلاد، از سال ۶۷۸ پیش از میلاد (۲۷۰۱ سال پیش) و با تاجگذاری دیاکو آغاز شده و تا ۵۴۹ پیش از میلاد (۲۵۷۲ سال پیش) حکمرانی داشته.
این سلسله در نهایت به دست کوروش کبیر هخامنشی ساقط میشود؛ البته به دلیل اسناد بسیار کم و نیز پیشینه طولانی درباره مادها، این تاریخها تقریبی بوده و تمام کارشناسان بر سر تاریخها و مدت زمان پادشاهی مادها اجماع ندارند.
این بنا به شیوه «خشکه چین» (به روی هم یا کنار هم چیدن سنگها یا عناصر ساختمانی به شکل منظم و بدون استفاده از ملات گفته میشود) و با سنگهای تراش نخورده ساخته شده است.